Jest jednym z głównych przedstawicieli XX-wiecznej myśli liberalnej (
liberalizm). Napisał ponad 200 prac, głównych esejów, dotyczących zróżnicowanej problematyki, m.in. teorii wiedzy i znaczenia, historii idei i teorii politycznej, rosyjskiej myśli społecznej i literatury, impresji ze spotkań ze znanymi ludźmi, muzyki. W początkach kariery naukowej aktywny uczestnik i współtwórca „złotego wieku” oksfordzkiej filozofii analitycznej, a zarazem krytyk właściwej jej tendencji redukcjonistycznej (wczesne eseje z tomu
Concepts and Categories: Philosophical Essays 1978); 1944 porzucił filozofię analityczną na rzecz studiów w dziedzinie historii idei, które zaowocowały sformułowaniem własnej teorii politycznej i etycznej. W kluczowym eseju
Dwie koncepcje wolności (1969, wydanie polskie w wyborze
Dwie koncepcje wolności 1991 i w
Czterech esejach o wolności 1994) Berlin przedstawił szeroko dyskutowane rozróżnienie dwóch pojęć wolności:
wolności negatywnej i
wolności pozytywnej, lub „wolności od” i „wolności do”, a zarazem dwóch nadbudowanych nad nimi koncepcji społeczeństwa. „Wolność od” jest tożsama z brakiem przeszkód dla potencjalnych wyborów jednostki, natomiast „wolność do” to zdolność jednostki do racjonalnego kierowania sobą, która, zdaniem Berlina, wiąże się z koncepcją dwóch jaźni: „wyższej”, kontrolującej i „niższej”, wymagającej kontroli. Berlin upatrywał niebezpieczeństwa w rozszerzaniu pojęcia „wyższej” jaźni na pewną całość społeczną (np. plemię, rasę, wspólnotę wyznaniową, państwo), taki zabieg prowadzi bowiem do identyfikacji wolności z kontrolą. Doktryny „wolności do” są bardziej podatne na wypaczenia, dają więc słabsze gwarancje respektowania wolności indywidualnej niż doktryny „wolności od”.