radio

Encyklopedia PWN

radio
[łac. radius ‘promień’],
środek masowego komunikowania, służący do rozpowszechniania audycji słownych i muzycznych o zróżnicowanym charakterze (m.in.: informacyjnych, rozrywkowych, kulturalnych, literackich, teatru radiowego, oświatowych, edukacyjnych, sportowych), adresowanych do szerokiego audytorium.
radio
[łac. radius ‘promień’],
potoczna nazwa → odbiornika radiofonicznego.
radio-
[łac. radius ‘promień’],
pierwszy człon wyrazów złożonych wskazujący na ich związek znaczeniowy z promieniowaniem;
co najmniej raz dziennie 78% Polaków (1998) słuchało radia przez minimum 15 minut, a średni tygodniowy czas słuchania przypadający na jednego słuchacza wynosił 3 godz. 46 minut. Istniejący dziś ład medialny w Polsce został stworzony przez Ustawę o Radiofonii i Telewizji, uchwaloną przez Sejm 29 XII 1992. Na straży medialnego ładu stoi powołana mocą tej samej Ustawy Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (KRRiT). Odtąd obecność w polskim eterze warunkuje posiadanie koncesji na nadawanie programu radiowego. Koncesji takich udziela KRRiT (odpowiedzialna też za wyznaczenie oraz przeprowadzenie procesów koncesyjnych). Do końca 1998, po trzech procesach koncesyjnych, KRRiT wydała 206 koncesji na nadawanie programu radiowego. W 1999 (według danych OBOP) największą słuchalność miał Program 1 Polskiego Radia, następnie: RFM FM, Radio Zet, regionalne stacje Polskiego Radia (razem), Program 3 Polskiego Radia i Radio Maryja (ostatnie dwa porównywalną).
spółka radiowa powołana 1997, porozumienie 25 rozgłośni katolickich (lokalnych i diecezjalnych pod patronatem Episkopatu Polski) i prywatnych, współpracujących w ramach komercyjnej Spółki Producenckiej Plus, która dostarcza lokalnym stacjom programy informacyjne, publicystyczne i muzyczne; założone przez 14 diecezji i archidiecezji oraz jedną z rozgłośni; w VI 1999 osiągnęło 7% słuchalności — przynajmniej raz w tygodniu słuchało 2,4 mln osób (IV tegoż roku — 2,7%). Poprzez przygotowywany w centralnym newsroomie program informacyjny, wspólną akwizycję, a także rozszczepiany traffic i bloki reklamowe. Radio Plus posiada atrybuty quasi-sieci. W II 1999 kapitał założycielski z 10 tys. podwyższono do 2,6 mln; Episkopat wniósł 1,5 mln aportem i 1 mln gotówką. Współudziałowcem jest gdyńska firma komputerowa Prokom Investments; udziałowcy Agencji Reklamowej Plus (założona IV 1999): Spółka Producencka Plus (kierująca radiem — 40 tys.), Prokom Investments (560 tys.), High Tech Investments i Middle Europ Media Investments Societe Anonyme (1,3 mln).
Przeglądaj encyklopedię
Przeglądaj tabele i zestawienia
Przeglądaj ilustracje i multimedia